بازدید چه مایعاتی در خودرو ضروری است؟

 

بازدید چه مایعاتی در خودرو ضروری است؟

روغن موتور

روغن موتور هر خودروی نقش بسیار مهمی در کارکرد موتور دارد به شکلی که در گاهی اوقات مشاهده می‌شود اگر روغن موتورخودرو دارای خواص تعریف شده و مناسب جهت کارکرد موتور خارجی، نباشد می‌تواند عمر مفید موتور را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

 امروزه روغنهای  متنوعی با سطح روانکاری متفاوت در بازار موجود است اما این موضوع بسیار حائز اهمیت.که باید روغنی استفاده شود که مناسب برای کارکرد موتور باشد.

 معمولاً نوع روغن مناسب توسط خودروساز در دفترچه راهنمای مراقبت از  خودرو موجود است اما اگر دفترچه راهنما در دسترس نبود، پیشنهاد می‌شود تا در این مورد از تعمیرگاههای مجاز سوال شود .

اگر روی قوطی روغنهای مختلف را ملاحظه نمایید حروفی مانند sjیا sf را ملاحظه می نمایید که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی می باشد.

 یا اعداد  دیگر ی نظیر ۰w ۵۰ یا کلمات نظیر بدهی یا نیمه بدهی یا بدیهی است. شاخص های ذکر شده بیانگر وضعیت روغن می باشد.

 بیان این نکته بسیار ضروری است که اگر سطح روانکاری روغن خودرو بسیار بالا باشد این روغن دارا ی کیفیت بالاتری است اما این روغن فقط باید در موتور خودروهایی استفاده شود که با این نوع به خصوص روغن سازگاری داشته باشند به طور مثال روغن هایی که مخصوص خودروهایی با موتور های  پر دود  و پر قدرت هستند خودروهای امروزی مناسب جهت استفاده در موتور خودرو های نسل قدیم نیستند و اگر از این روغن در موتور های قدیمی استفاده شود باعث کاهش عمر این موتور ها می گردد یا بعضی از روغن ها مناسب برای آب و هوای گرم و سرد خاک آلود یا مرطوب است که بسته به نوع کاربرد موتور خودرو باید از روغنی استفاده نمود که با انواع شرایط محیطی. ذکر شده مطابقت داشته باشد.

 همچنین شرایط کارکرد سخت یا سهل موتور در انتخاب صحیح روغن به بیشتر با اهمیت است معمولاً شرایط سخت  کار کرد موتور به شرایط گفته می‌شود که  خودرو در نقاط گرمسیری و، سردسیری ،پر گرد و خاک و یا سربالای زیاد یا همیشه زیر بار باشد یعنی خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی کار می‌کنند به طور مثال تاکسی‌ها یا وانت بار

بدیهی است اگر موتور خودروی در این شرایط خاص کار کند باید از روغنی استفاده شود که بتوانند در این شرایط سخت خواص روغن کاری را به خوبی حفظ نماید .

ضد یخ چیست؟

موتور خودرو در اثر شرایط فرآیند احتراق گرم شده و این گرما را باید به طرق مختلف از دست بدهد موتور ها به دو صورت هوای خنک و  آب خنک موجود هستند که در هوا خنک  گرما به وجود آمده در اثر  فرایند احتراق توسط هوا و در نوع آب خنک ،توسط مایع سیستم خنک کاری، دفع  می شود.

بدیهی است با توجه به شرایط کارکرد موتور در هوای گرم یا سرد باید ازمایع خنک کاری مناسب جهت این هم استفاده شود معمولاً اطلاعات مربوط به استفاده از این مایع در دفترچه راهنمای خودرو موجود است در صورت موجود نبودن دفترچه راهنما بهتر است تا به تعمیرگاه های مجاز مراجعه شود.

 

کارایی واسکازین گیربکس (جعبه دنده) چیست؟

گیربکس و دیفرانسیل هر خودروی نیز دارای مواد روانکاری هستند که فرسایش دنده های داخل این مجموعه ها را به حداقل برساند معمولاً اطلاعات مربوط به نوع روغن. واسکازین  مربوط به گیربکس یا دیفرانسیل در دفترچه راهنما آمده یا زمان بازدید سرویس یا تعویض روغنی در دفترچه اطلاعات خودرو قید شده است.

 بعضی از مالکان وسیله نقلیه بر این باورند که واسکازین موجود در جعبه دنده یا دیفرانسیل نیازی به تعویض ندارد اما این باور غلط است زیرا روغنی که در جعبه دنده یا دیفرانسیل موجود است نیز مانند روغن موتور خودرو دارای عمر مفید است که بعد از تمام شدن این مدت ،روغن خواص روغن کاری و روان کاری اش را از دست می دهد و باعث ایجاد خسارتی در این قطعات می شود لذا توصیه می‌شود معمولاً بعد از طی هر ۲۰هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن واسکازین گیربکس و دیفرانسیل اقدام شود .بدیهی است روغن های موجود جهت استفاده در گیربکس و دیفرانسیل نیز دارای خصوصیات مختلفی است. که هر کدام از این نوع مربوط به جعبه دنده های مختلفی هستند معمولاً این روغن ها مناسب جهت شرایط ساده و ملایم رانندگی است اما نوع دیگر روغن دنده وجود دارد که با علامت اختصاری EP یا RZO موجود است که مربوط به شرایط سخت و تحت فشار کارکرد روغن های گیربکس جعبه دنده و دیفرانسیل هستند در بعضی دیگر از انواع گیربکس از روغن هیدرولیک استفاده می شود.بدیهی است تعمیرگاههای مجاز از نوع و مقدار روغن قابل استفاده در گیربکس و دیفرانسیل هر خودروی اطلاعات لازم را دارند

 

روغن ترمز

روغن ترمز دارای خواص ویژه می باشد این نوع روغن باید بتواند در شرایط خاص سرما و گرما و فشار تولیدی پمپ ترمز را به بقیه قطعات اتومبیل منتقل نموده و در عین حال هیچ گونه خوردگی و رسوب و قطعات. پمپ ترمز ایجاد نماید معمولاً روغن ترمز در دو نوع DOT3 و DOT4 موجود است زرد و آبی که بسته به نوع طراحی سیستم ترمز از هر کدام از آنها استفاده می شود معمولاً روغن ترمز را باید سالی یکبار با دستگاه آزمایش روغن ترمز مورد آزمایش قرار داد تا در صورت نیاز تعویض شود.

روغن گیربکس اتوماتیک

بدیهی است روغن گیربکس اتوماتیک نیز مانند جعبه دنده گیربکس دستی نیاز به تعویض و بازدید دارد جهت تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک حتماً باید از افراد متخصص و تعمیرگاه های مجازاستفاده شود، معمولا در این جعبه دنده ها از روغن هیدرولیک استفاده می شود در بعضی از مدل های گیربکس اتوماتیک به توصیه سازنده نیاز به تعویض روغن گیربکس نمی باشد

 

روغن کلاچ

در نوع کلاچی که توسط فشار روغن کار می کند (فاقد سیستم کلاچ )معمولاً نیروی تولید شده جهت به کار انداختن کلاچ توسط پمپ روغن به کلاچ منتقل میشود. خواص این روغن به لحاظ نوع استفاده عینا مانند روغن ترمز می باشد توصیه می شود جهت تعویض به موقع این روغن مانند شرایط آزمایش و تعویض روغن ترمزعمل نمود.

روغن فرمان هیدرولیک

روغن فرمان هیدرولیک روغنی نیز مانند بقیه روغن های ذکر شده دارای عمر مفید است معمولاً به غیر از موارد خاص مانند خودروی سیتروئن جنس این روغن از نوع روغن هیدرولیک می باشد بدیهی است مقدار و نوع این روغن در دفترچه راهنمای استفاده از خودرو آمده است اما در صورت نبودن این دفترچه حتماً باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمود و معمولابعد از هر ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض میشود.

اسید باطری

اسید باتری نیز مانند بقیه مایعاتی که در خودرو به کار رفته نیاز به بازدید دارد اما معمولاً اسید باتری قابل تعویض نیست بلکه در صورت نیاز باید آن را سرریز نمود. بدیهی است که این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود زیرا اسید موجود در باتری اسید سولفوریک برای پوست انسان مضر است و در صورت تماس پوست بدن انسان با این نوع اسید پوست دچار ضایعات برگشت ناپذیر می شود.

 جهت بازدید و بازرسی از اسید باتری حتما  باید نکات ایمنی را انجام دهید توصیه می شود جهت بازدید از اسید باتری حتماً از عینک و دستکش مناسب استفاده شود. در آخر ذکر این نکته الزامی است که با توجه.به تنوع روغن های موجود در بازار و مقدار کارکردی که روی روغن ها درج شده با توجه به تمام نکات ذکر شده باید توجه داشته باشید که اگر ما از روغن استفاده کنیم که روی آن به طور مثال نوشته شده باشد که کارکرد آن ۱۰ هزار کیلومتر میباشد اگر موتور خودرو مورد بحث نو نباشد بدیهی است که این روغن در این موتور می‌تواند ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد و کلیه خاص روانکاری و روغن کاری را به درستی داشته باشد ومعمولاً عمر مفید روغن کم شده و باید تعویض شود.

 

برای بهبود عملکرد خودرو سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین مایعات را انتخاب کنید. کارشناسان ما این راه را برایتان هموار کرده اند. فقط کافی است سری به سایت تاپیک کالا بزنید.